HSS seglade fantastiskt i Allsvenskan i Ö-vik



I helgen som gick genomfördes den tredje deltävlingen i Allsvenskan Segling. Efter att tidigare ha varit i Malmö och på Ekerö var det nu dags för Örnsköldsvik. Efter de två första deltävlingarna, med totalplaceringarna 16 och 18 (av 18 deltagande lag), låg HSS i botten av tabellen. Nu var det dags att börja avancera för att undgå de fyra nedflyttningsplatserna.

I HSS lag fanns Christian Backhausen, Linda Alvengren, Jörgen Preuss och Kristian Jensen. Dvs tre stycken rutinerade herrar från team Letto di Pletto, som seglat Farr 30 de senaste åren, och Linda, som fick en fin 10:e plats i SM för J/70 förra året. Dock var laget utan en junior (under 26 år), vilket reglerna kräver, så laget skulle dessutom få 2 placeringars nedflyttning i den totala resultatlistan.

HSS har inte bara med en besättning i Allsvenskan, utan har även med 2 st båtar som ska transporteras till tävlingarna. I det här fallet ska de köras 110 mil enkel resa ända upp till Ö-vik, så resan startade redan på onsdagen, med två ekipage som rullade mot Norrland. Strax norr om Gävle blev första stoppet, vid Axmar Bruksbod Bed & Breakfast. Dagen efter fortsatte resan till Ö-vik dit karavanen nådde vid lunch. Därefter skulle båtarna sjösättas och riggas på och göras redo för race.

Örnsköldsvik har själva med ett lag i Allsvenskan, och kom förra året på en fin femteplats. Sedan dess har klubben fått tillgång till 2 st J/70-båtar som de tränar flitigt med. Efter att isen gått upp har de tränat 3 dagar i veckan med sitt Allsvenska lag beståendes av 12 personer. Nu när ÖSS dessutom skulle arrangera en deltävling har förberedelserna hållit på länge, och hela klubben har ställt upp bakom arrangemanget. Sponsorer har engagerats och med hjälp av huvudsponsorn Mittmedia fick de klart med att kunna livesända på webben under hela helgen.

På fredagen startade aktiviteterna med träning för alla lagen som ville, men vinden var lite frånvarande. Prognosen för helgen var svaga vindar, och det stämde verkligen. Vid skepparmötet kl 13, där seglingsledare Robban Ohlsson berättade om förutsättningarna, meddelades beslutet att skjuta på första start då vinden var frånvarande och det dessutom bjöds på rejäl dimma. Under skepparmötet informerade även domaransvarige Claes Lundin om de nya hårdare reglerna som gäller vid kollision. Seglarförbundets försäkringsbolag har tyckt att det blivit för många dyrbara kollisioner, så med nya hårdare regler med obligatoriskt poängavdrag för båda parter vid “hårda kollsioner” ville seglarförbundet stävja oaktsamhet bland besättningarna.

Ordförande för Örnsköldsviks Segelsällskap, Pär Jansson

 

Skepparmöte

 

SVT intervjuar HSS Kristian Jensen

 

Ca en timma sköts starten upp, men sedan kom minsann vinden. HSS startade sitt första race på ett strålande sätt. Mot bland annat totalledande KSSS, med match racing-räven och J/70-specialisten Micke Lindqvist vid rodret, tog HSS starten och höll ledningen hela första varvet till sista länsrundningen, då HSS tog ett olyckligt beslut och tappade farten i den lätta vinden, vilket gjorde att hela fältet seglade förbi och HSS kom på en försmädlig sistaplats i racet. Teamet grämde sig lite över detta, men kände ändå att de hade båtfarten och de satte ju starten, så på det stora hela var det ändå positivt. Efter HSS race blev det inga fler seglingar då vinden var som helt bortblåst.

Fredagskvällen fortsatte med trevlig After Sail på närliggande restaurang Bella.

Lördagen började vindmässigt som fredagen avslutades. Det vill säga med ingen vind. Men lagom till kl 09 när första start skulle gå kom minsann vinden, om än en svag sådan. Det kunde seglas på och vinden ökade mer och mer, och var ca 5 m/s ungefär mitt på dagen. Och HSS seglade riktigt bra! De inledde med en fin andraplats, och fortsatte sedan med placeringarna 3, 2, 3, 1 och klättrade i totalen.

De klubbar som seglade bäst var KSSS, Särö BK och GKSS. I GKSS fanns gamla Laser-räven Daniel Birgmark vid rodret, med bland annat en fjärdeplacering i OS, så det var inga nybörjare som HSS hade som motståndare. I Oxelösunds besättning fanns förresten en annan Laser-seglare, nämligen landslagsseglaren Josefin Olsson, med 2 OS i bagaget och ett VM-silver.

KSSS

 

Oxelösunds SS, med bland annat landslagsseglaren Josefin Olsson

Särö BK, på en total andraplats i Allsvenskan

Seglingarna hölls allra längst in i hamnen i Örnsköldsvik, mitt inne i stan, bland de fina nybyggda bostadshusen och hotell Elite Plaza. Även MODOs hemmaarena Fjällräven Arena tittade ut över tävlingsområdet.

Utsikten från Elite Hotel

På lördagen bjöds det även på ett världsrekordförsök nere vid hamnen. Det var en 40 meter lång anrättning som skulle bli världens längsta surströmmingsmacka! Köerna till denna ringlade sig långa nere vid torget. Och om inte undertecknad är helt felunderrättad blev detta accepterat som världsrekord av Guinnes Rekordbok!

Världens längsta surströmmingsmacka!

HSS blir intervjuade av Mittmedias livesändning på nätet

 

När lördagens seglingar blåstes av låg HSS på en fin femteplats totalt. Därefter var det dags för nästa äventyr. Regattamiddagen! Denna skulle hållas högst upp på berget i Ö-vik och transporten skedde med hjälp av en skidlift! Det var nog första gången som merparten av deltagarna har tagit sittliften upp till en regattamiddag… Väl uppe på berget bjöds det på både ryggbiff och en magnifik utsikt över hela Örnsköldsvik.

Skidliften upp till regattamiddagen

Utsikten från regattamiddagen

ÖSS ordförande Pär Jansson håller tal

 

Prognosen inför söndagen såg inte så lovande ut. 1-2 m/s under hela dagen. Efter en del väntan så kom dock vad som såg ut att bli en seglingsbar vind. Nu blev det snabba ryck, ut med startfartyg, bojbåtar och rundningsmärken. I söndagens första race skulle HSS vara med. Starten blev lysande för Halmstadseglarna och de ledde på väg upp till första rundning. Då blåstes seglingen av från startfartyget. Vinden ställde till bekymmer och bjöd inte på rättvisa förhållanden för seglarna. Så racet startades om. Och den här gången fick HSS en tjuvstart och tvingas vända om och hamnade direkt på efterkälken. De låg hopplöst sist ända till sista länsen, då de såg att de andra seglarna, som gick ut på vänsterkanten, hade tappat trycket. Istället gick HSS ut på högerkanten så långt det gick innan kajen tog emot, då de gippade in mot mål. HSS behöll trycket i seglen nästan hela vägen in i mål och passerade hela fältet innan gennakern kollapsade. Sedan kunde de driva in över mållinjen och vann hela racet! Vilken härlig start på dagen!

HSS sticker ut på sin egna kant på sista länsen

Söndagens andra race bjöd på ännu lättare vind och tyvärr fick detta blåsas av. Det blev inga fler race under söndagen, och istället tog tävlingsledningen beslutet att redan vid lunch blåsa av tävlingen och ta prisutdelning. Detta innebar att inte en hel omgång kunde genomföras (det är 3 st race i en omgång) och därför ströks HSS vinst i sista racet.

Vann gjorde KSSS före Särö BK och med Hjuviks BK på tredje plats.

HSS slutade på femte plats, men fick även två placeringars nedflyttning på resultatet i Ö-vik eftersom de saknade junior i laget, vilket ger en fin sjundeplats i deltävlingen. Med detta resultat lämnade HSS jumboplatsen i totaltabellen och närmade sig lagen framför sig. Det blir en mycket spännande sista deltävling i Gottskär den 7-9 september där familjen Hellekant representerar klubben. HSS ligger på 16:e plats i totalen och behöver passera minst ett lag för att få fortsätta segla i Allsvenskan även nästa år. Närmast är Kullavik, som ligger 3 poäng före i tabellen.

Sammanfattningsvis var det en vindfattig men mycket trevligt arrangemang i Örnsköldsvik, där de gästvänliga norrlänningarna verkligen bjöd på en regatta att minnas. Det är även klart att Ö-vik får arrangera en deltävling i nästa års upplaga av Allsvenskan. Vi får hoppas att HSS är kvar även nästa år så att vi får chansen att återkomma igen till denna norrländska pärla vid höga kusten!

Text & foto: Daniel Stenholm

  

 

 

Taggar:

Inga kommentarer

Svara