• RSS feed
  • E-post
  • Facebook
  • Twitter
  • Vimeo

UPPDATERAD: Meijer & Co seglar Dragon Gold Cup


© Dan Ljungsvik



© Dan Ljungsvik

På lördag drar BMW Dragon Gold Cup igång i Marstrand. GKSS firar 150 år och har fått äran att arrangera tävlingarna. Från HSS är den flerfaldige Gotland Runt-vinnaren Lasse Meijer, som tidigare seglat framgångsrikt med bland annat J/133:an Sofia XV, anmäld med gastarna Boije Svensson och Gary Petersson. De seglar den för i år nyinköpta Petticrow Draken SWE 355 “Sofia” i det stora startfältet som uppgår till hela 105 anmälda Drakar.

Seglare från hela världen är där, USA, Australien, Ryssland, Storbritannien, Danmark, Ukraina, m.fl. är representerade. Och det är ett namnkunnigt startfält som Meijer & Co får tampas mot. Eller vad sägs om näringslivspamparna Jacob Wallenberg (Investor) och Peter Hjörne (chefred. för Göteborgs Posten), storseglarna Gurra Krantz, Klabbe Nylöf, Gutta Johansson, Anders Ekström (OS-brons i Peking som gast till Fredrik Lööf i Starbåt) och kungligheter från Danmark, Prins Henrik och Kronprins Fredrik. Till den stora regattamiddagen den 12 augusti kommer dessutom Kung Karl XVI Gustav och Drottning Silvia att närvara. Pampigt så det förslår!

På lördag drar tävlingarna igång med ett Tune-up race, och fortsätter sedan till och med fredag. Ni följer lättast tävlingarna på följande sätt:

Hemsida: http://www.gkss.se/dragongoldcup

Facebook: http://www.facebook.com/pages/BMW-Dragon-Gold-Cup-2010/143369332358228
Twitter: http://twitter.com/bmwdgc2010

Vi försöker även uppdatera här på HSS hemsida med rapporter från Meijer & Co om hur det går.

Idag torsdag har Sofia blivit inmätt, sjösatt och ligger nu vid bryggan. Meijer & Co är incheckade på Villa Maritime och ska imorgon ut och träna.

UPDATE 2010-08-06:


Sofia ligger förtöjd vid bryggan


Boije och Gary framför Drakbryggan


“En
fin dag idag med riggtrim, städning, planering. Tyvärr har vi ännu inte
haft besök av mannen som ska kolla om vi har hittat gasen eller bromsen
med våra snören. Tune up race imorgon och invigning på Carlstens
fästning”, hälsar Lars
.

UPDATE 2010-08-07:
“Debuten är gjord efter en del väntande. Först tio min skott sen fyra min etc. Att vara från landet i starten duger inte för nästan alla tjuvar. Vi la oss fem m bakom och fick prins Henrik femton cm i lovart. Efter vissa försök att segla ifrån var han beredd ge sig men vi släppte fram prinsgemålen för att stahvända och komma före. Det blev bara en kryss och vi hade väl ca femtio före. Mest p gr av vägval och inte så mycket p gr av speed och höjd som vi befarade. Men det blir nog tuffare imorgon när allvaret börjar hälsar en nöjd besättning. Vi hade sol och tre fyra sekundmeter”

UPDATE 2010-08-08:
“Tre bra starter. Bra första kryss i övre halvan.
2 timmar och 4 ben runt båtar som slutade mellan 37 och 55.
Sista kryssen i mål gick nog allt fel. Vi kan inte säga vad men kanske koncentration, motström etc. så vi var 3 min efter 37 båt och 1,5 min efter 55.
Det finns möjligheter men just nu en besvikelse.
Morgondagen 2 race – hur ska vi orka?
Mer gym nästa vinter…”

UPDATE 2010-08-09:
 
© Dan Ljungsvik 2010

Lasse rapporterar från dagens blåsiga race:
“Iland – hela och rena eller snarare salta.
Mycket vind – allt mellan 10 och 15 m/s och en sjö som får Laholmsbukten att vara snäll i motsv väder.
Det var väl för vår del knappast tal om kappsegling – mer om överlevnad.
En del gick inte ut och en del bröt med materialfel, skörade segel och ett par master.
Draken seglas alltid med genua och full stor vilket när man inte har winschar visar sig vara jobbigt.
Våta blev vi – tur man har elpump. Klättrade i listan gjorde vi men mest utan egen förskyllan.
Vi blev visst 70 idag och är nu 78 sammanlagt.
Imorgon småfix med båten, torkning, fika på Bergs Konditori med kanelbulle och resonemang om boathandling.
Långt över 10 knop var vi stundtals uppe i idag med spinnaker.
Nya friska tag på onsdag. 4 race kvar.”

UPDATE
2010-08-10 kl 09:12
:
Lasse rapporterar: “Idag layday. Besättningen
behöver räta till krokiga ryggar,gamla knän
etc. Se över båten också. Fixa med spinnaker och spinnakerskot, ladda
batteri till elpump etc. Efter några diskningar blev vi 66 igår och
ligger 76 sammanlagt.”

UPDATE 2010-08-11 kl 19:22: Ny rapport från Lasse: “En blandad dag. Första kvarten bra med långt fram. 10 SEK meter. Sen reva i storen vi jobbade med och tappade. Mobbing till två SEK meter och fyrtio graders vrid. Vi var på fel ställe och fortf hål i storen. Fick kryssa till länsmärket. Vi blev nog runt 85 men fick DNF. Har protesterat och ska in på hearing om nån timme. Kvällen blir en löjrom, torka allt från kalsonger till oljeställ och protestförhandla. Nya tag imorgon. Mycket att lära och det gör vi.”


Redo för regattamiddag
Fr.v Gary Petersson, Lasse Meijer och Boije Svensson. Fast Lasse måste ha glömt fin-skorna i Halmstad…

UPDATE 2010-08-12 20:12:
“Lång dag på havet utan vind. Två knops ström. Två seglingar imorgon. Nu regattamiddag med diverse dignitärer.
Vi taggar upp inför morgondagen med reparerat storsegel”

UPDATE 2010-08-14 23:50
“Slutet gott allting gott. Hela och rena och kanske 10 båtar efter.
Tyder på att vi seglat med handbromsen. På after sail igår lärde vi oss
av nya kamrater att bromsen sitter i översta lattan i storen.
121,123,23,16,10,5,7,10 är siffror vi ställer in rigg etc i olika väder.
Mäktig regatta med 100 båtar.
Om man inte tjivstartar utan att bli upptäckt har man inte bland de första 75 att göra.”


Vinnarna av BMW Dragon Gold Cup 2010, Anatoly Loginov med besättning

Kommenteringen är stängd